Érdekesség

Negatív véleménnyel keresnek pénzt az influencerek?

Itthon is már egyre népszerűbbé válik az influencer kifejezés, ami tükörfordításban befolyásolót jelent, de egyébként olyan személyekre használjuk, akik a közösségi média felületein közölnek különféle tartalmakat, és van több ezres vagy akár milliós követői bázisuk. Mivel ezek az influencerek ebből kifolyólag sok embert érnek el, így nem meglepő, ha a cégek meglátták ebben a hasznot, amit kis is akarnak játszani. A kérdés már csak az, hogy milyen áron?

Bizonyára nektek is több kedvencetek van Instagramon, illetve YouTube-on, akiket folyamatosan figyelemmel követtek. Like-oljátok az újabb posztjaikat, és adtok a véleményükre. Igen ám, de mi lenne, ha kiderülne az egyikőjükről, hogy nem is a saját, őszinte benyomásait közli, hanem csak azt, amit kiadott neki egy adott márka? Vajon továbbra is követnétek, vagy kételyekkel fogadnátok mindazt, amit posztol?

coffee, rayban, and roses image

Súlyos kérdések ezek, és a téma maga is kényes, így nem sokan mernek róla beszélni. Itthon ennek még ugyan nincs nagy kultúrája, hiszen csak most kezdünk belemélyedni az influencer-világba, de az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, és Ausztráliában már egyre több probléma adódik ezekből az ügyekből. Sokan próbálják titkolni, hogy több ezer dollárt kapnak csak azért, hogy rossz fényben tűntessenek fel egy terméket – hiszen a negatív reklám is reklám -, mások pedig visszautasítják ezeket az ajánlatokat, és inkább beszélnek róluk. Érthető módon, ők vannak kevesebben, hiszen nem akarják kockáztatni a jövőjüket, nem akarnak különféle perekbe belebonyolódni.

Az egyik kedvenc YouTuberem, Alex, a Pretty Pastel Please csatorna vloggere azonban nemrég készített egy három részes sorozatot, ahol őszintén beszél az influencereket megkereső márkákról, és arról, hogy miért és mennyit ajánlanak. Sok mindent elmondott, amiről eddig fogalmam sem volt, persze anélkül, hogy bármilyen konkrét céget/márkát említett volna. Az elején ezt le is szögezte. Közölte, hogy ő nem akar senkit sem vádolni, sem pedig leleplezni, pusztán csak azt szeretné, ha az emberek tisztában lennének azzal, hogy mi folyik a beauty guruk hátterében. Itt a sorozat első része:

Az első és legfontosabb, amit tisztázott az, hogy hiába kötelezi a törvény már egy jó ideje az influencereket, hogy minden platformon tüntessék fel, ha egy fotó vagy egy videó szponzorálva van, mégsem teszik meg. Tisztelet persze a kivételnek! A másik amit elmondott, hogy már vannak különféle alkalmazások, direkt influencerek számára, ahol kapcsolatban lehetnek különféle márkákkal, ahol a cégek reklámozhatnak ajánlatokat. Igen ám, de olykor-olykor ezeken a felületeken megjelennek afféle ajánlatok, hogy akár 80.000 dollárt (több, mint 21 millió forintot) fizetnek azért, hogy rossz színben tűntessenek fel egy rivális márkát. Vagy akár a saját terméküket pontozzák le, s ezáltal keressenek rengeteg pénzt. Ez persze nem túl legális, így ezek az ajánlatok hamar eltűnnek az alkalmazásokról, de pont annyi ideig maradnak fent, hogy akit érdekel, az jelentkezhessen.

Mindez elég szomorú, főleg azért is, mert az evégett megosztott fotók/videók alá biztos nem fog az felkerülni, hogy szponzorált, hiszen ki vallaná be azt, hogy azért kapott több ezer dollárt egy cégtől, mert rossz véleményt mondott annak a riválisáról? Így aztán sok influencer követői lesznek átverve, anélkül, hogy bárki is gyanítana valamit… A legjobb példa erre, amit Alex is említett, hogy például van egy fogyasztó tea, ami olyan ajánlatot tesz, hogy kidolgozott, szép alakú fiatalok írjanak nekik, majd osszanak meg magukról egy képet, megemlítve a terméküket, anélkül, hogy valaha is kipróbálták volna azt a teát. Tehát sajnos az egyáltalán nem feltétel, hogy a tényeket közöljék, hanem elég, ha csak azt a látszatot keltik, hogy attól a teától lettek soványabbak. Persze akadnak olyanok, akiknél feltűnő lesz a dolog, hiszen az az adott személy eddig sosem használt fogyást elősegítő termékeket, s most hirtelen arról áradozik, hogy milyen jó az a tea… Nagyon figyelni kell hát, hogy ki mit posztol!

beauty, fashion, and girl image

Felmerül ezek után a kérdés, hogy hihetünk-e egyáltalán bármelyik híresebb influecernek? Természetesen a válasz igen, de nagyon meg kell őket válogatnunk. Aki – mint például Alex is – beszélt már a témáról, több videójában is említette, hogy folyamatosan visszautasít márkákat, amiket nem használ, annak  bátran hihetünk. Azokat is tovább követhetjük, akik mindig megjelölik, ha egy poszt/videó szponzorálva van (pl.: Shane Dawson). Egy biztos: nagyon elővigyázatosnak kell lennünk, és nem szabad felelőtlenül megvásárolnunk különféle termékeket, csak azért, mert az egyik insta-kedvencünk arról áradozott, hogy neki mennyire bevált.

Képek: WeHeartIt.com

Ivy Island ©, All Rights Reserved

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s